A fogkő következményei

ínysorvadás vérző íny ínygyulladás

ínysorvadás vérző íny ínygyulladásEgy pár elmaradt vagy nem elég alapos fogmosás következtében a fogkövek jelenléte egyre fokozódik. Egyre nagyobb, szélesebb telepeket alkotnak a fogon és elkezdik eltolni a fogínyt a fogtól, illetve irritálják azt. Ebből következik az ínyvérzés…

Az ínyvérzés megjelenését alapvetően kétféle reakció szokta követni:

Megijedünk tőle, és sokkal jobban odafigyelünk a megfelelő számú és minőségű fogmosásra és szájápolásra vagy

Nem törődünk vele, sőt, elkezdjük még inkább elhanyagolni a szájápolást.

Az ínyvérzés rendszeressé válása komoly fogágybetegség előjele. Az ínyvérzés és az ínyirritáció mellett a fogkő folyamatos növekedésével éket képez az íny és a fogak között, ahol úgynevezett tasakok alakulnak ki. Ezekben a tasakokban baktériumok megtelepednek, és határtalan szaporodásnak indulnak (mivel a tasakokat otthoni módszerekkel lehetetlen kitisztítani, kifertőtleníteni). Így alakul ki az ínygyulladás.

Az ínygyulladástól az ínysorvadásig egyszerű a folyamat. Minél jobban vérzik fogmosáskor az íny, annál rövidebb ideig, minél érzékenyebb lesz a fogágy, annál kevesebbszer mosunk fogat. Az amúgy is elfogkövesedett szájban hatványozott gyorsasággal romlik a tisztaság és a komfortérzet, megjelenik a kiírthatatlan szájszag is.

A baktériumok termékeiből keletkező toxikus anyagok, a számtalan kellemetlen tünet mellett, a fogat tartó csont felszívódásához és a fogak meglazulásához vezethetnek. És ami még rosszabb a folyamatban, hogy a tasakokból a baktériumok és azok toxinjai a tasak sejtjein keresztül bejutnak a véráramba és így eljutnak a szervezet távoli részeire, ahol az érfalon megtapadva nagyon komoly és súlyos másodlagos betegségeket okozhatnak! Tudományosan bizonyítást nyert, hogy a fogágysorvadásban szenvedők, fogínytasakkal rendelkezők között a másodlagos, gyakran halált okozó betegségek sokkal gyakrabban fordulnak elő, mint az egészséges fogínnyel rendelkezők esetében.

Forrás: Dr. Gáspár Lajos – Gáspár Dental, Gáspár Medical Center